perjantai 29. heinäkuuta 2011

Kuukausikatsaus - Heinäkuu

Salkun arvon muutos: +193 e (vuoden alusta 2 128 e)
Tuottoindeksin muutos: -1,83 % (vuoden alusta -14,77 %)

Heinkuu(kaan) ei tarjonnut muutosta tuttuun tulokseen: Tuotto on miinusmerkkinen. Lomaillessa en juurikaan ole tarkkaillut, että onko joku erityinen syy painunut enemmän kuin toinen, vai onko tämä ihan yleistä alavireyttä. Todennäköisesti jälkimmäinen. (Kreikka ja USA ilmeisesti nyt eniten markkinoita tressaa)

Indeksivertailu
Heinäkuun aikana jopa minun sukeltava kikkasalkku voitti vielä kovempaa sukeltavan Helsingin pörssin (OMXH). Tämä on tietysti vaihteeksi mukava uutinen. Indeksiosuudet vetivät taas tasaisen varmasti, tippuen vaan suhteellisen vähän. Pitäisiköhän seuraava lataus tehdä tuonne Suomen indeksin puolelle..?



The projekti
Nyt sain paljon purjehduksia alle. Olin mukana yhdellä pienimuotoisella siirtopurjehduksella. Myös pari päiväpurjehdusta kävin purjehtimassa. Tämän lisäksi vielä oli tietysti tuo kesän kliimaksi, eli retkipurjehdus kauniilla saaristomerellä Turun ja Maarianhaminan seuduilla. Purjehdukset jatkuvat vielä elokuussa muutamalla iltapurjehduksella, ja sitten alkaa kesä 2011 olla purjehdusten osalta paketissa.



****************************
Heinäkuu lyhyesti
Pääoman lisäys: 309 e (tavoite 300)
Ostot: Talvivaara ja Seligsonin kehittyvät
Ei myyntejä

Loppusaldo 5417 (tavoite 5615)
kasvua vuoden alusta 2127
****************************


Katsoin vielä vielä mielenkiinnosta, että millaisen veneen pystyisin ostaa alkuvuoden aikana säästöön saamallani summalla: Hyvillä purjeilla (mm. spinnuvarustus yms) ja 5 hp moottorilla varustettu pieni retkipursi, jolla voisi tehdä pikkuretkiä täällä rannikolla. Ei tuolla kyllä kuuhun mentäisi.


hp. 2200 e (www.nettivene.com)



tiistai 26. heinäkuuta 2011

Retkipurjehdus: Turku - Maarianhamina (Osa 2/2)

21.7 Degerby - Rödhamn

Lähdimme aamupäivällä purjehtimaan kohti Rödhamnia. Tämä siirtyminen oli retkemme lyhin siirtymä. Ja mikä ikävintä, tuulta ei ollut koko päivänä lähes yhtään. Välillä koitimme nostaa purjeet, mutta käytännössä täysin tyyni sää ei kyllä purjehtijoita suosinut. Tällä osuudella vastaan tuli pari suhteellisen arvokasta venettä:


 








Perille päästyämme kävimme varaamassa saunavuoron Rödhamnin mukavasta saunasta, ja samalla tilasimme aamuksi tuoreet sämpylät veneen kannelle (Tämän saaren erikoisuus). Saunan yhteydessä tuli suoritettua myös tämän reissun ainut uinti.

Uimalaituri saunan vieressä (Rödhamn)


Maistuva veneillallinen: Uusiaperunoita ja tuoretta lohta
Illallisen jälkeen päätimme hieman juhlistaa retken viimeistä iltaa. (kuten itseasiassa olimme Villen kanssa tehneet joka ilta) Villeltä löytynyt Minttuviina sujahti nopeasti, jonka jälkeen Karilta löytyi jemmasta Ouzoa ja mustikkalikööriä. Ja ettei tässä olisi ollut vielä kaikki, niin Leenalta löytyi myös erittäin hyvää punaviiniä.

Ville maistaa juuri punkkua
Meikäläistäkin joku ilmeisesti naurattaa..

Rödhamista löytyy myös Galleria
Rödhamn




22.7 Rödhamn - Maarianhamina


Purjehduksen viimeinen legi. Vaikka alku vaikutti todella murheelliselta (täysin tyyntä), niin saimme kuin saimmekin hyvät tuulet vielä ennen Maarianhaminaa. Aurinko porotti kuumana, joka ei olisi ollut hyvä yhdistelmä tuulettoman sään kanssa.

Tässä sitä ollaan perämiehenä





Maarianhaminassa en ollut ennen käynyt, ja se vaikutti ihan kivalta kesäkaupungilta. Suomelta se ei kyllä yhtään tuntunut. Muut lähtivät pois veneeltä Turkuun jo päivällä (mukaanlukien kippari), mutta hän jätti meille avaimet että voimme viettää Villen kanssa aikaa veneellä illalla. Laivamme kun lähtisi vasta myöhään yöllä.

Pommern
Kävimme Pommernissa (iso ja vanha laiva, joka toimi museona) ja keskustassa juomassa Lonkerot. Kävimme myös testaamassa paikallisen Pizzerian, josta saimme todella hyvät Pizzat! Illan istuimme veneessä ja otimme maljoja milloin millekin, ja kello 23.45 nousimme Viikkariin ja matkustimme takaisin Helsinkiin.



Ensimmäiset maljat maalissa..


..ja tunnelma muutaman jälkeen

Aurinko laskemassa Maarianhaminassa

Kiitos kaikille matkakumppaneille, varsinkin Todella hyvälle ystävälleni Villelle! Erittäin onnistunut reissu!


********************************

sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Retkipurjehdus: Turku - Maarianhamina (Osa 1/2)

Kesän 2011 purjehduskliimaksi on nyt takana, kun tämä neljän päivän Turku - Maarianhamina (19.-22.7) purjehdus on seilattu. Reittimme oli kutakuinkin seuraava: Raisio (Turun vierasvenesatamassa kun ei ollut tilaa) - Virutholmen - Degerby - Rödhamn - Maarianhamina.

19.7 Turku - Virutholmen
Airistolla
Lähdimme matkaan Pasilasta ystäväni Villen kanssa, ja ajelimme IC-junalla Turkuun. Siellä liityimme muuhun seurueeseen (Kapteeni Kari, Johanna, Leena ja hänen tyttärensä Eerika). Kari kertoi, että veneemme ei ollut mahtunut Turkuun, joten se odotti meitä Raisiossa. Kävimme Lidlistä hakemassa elintarvikkeita, jonka jälkeen nostimme purjeet ja lähdimme purjehtimaan. Sää oli mitä mahtavin purjehdukseen; Aurinko paistoi ja tuuli oli erittäin sopivaa. Auringon laskettua tuuli hieman tyyntyi.




Ensimmäinen suunnitelmamme oli ehtiä johonkin satamaan, josta olisimme saaneet kuohuvaa Johannan synttäreiden kunniaksi. Hautasimme sen pläänin kuitenkin, koska emme olisi ehtineet sinne ajoissa ravintolaan. Vaihdoimme kurssin kohti Virutholmenia. Saavuimme sinne keskiyöllä, jonka jälkeen grillailimme ja nautimme pienet napsut mukavassa saaritunnelmassa.





Virutholmen yöllä



20.7 Virutholmen - Degerby

Virutholmen aamulla

 Maukkaan aamupalan jälkeen lähdimme jatkamaan matkaa. Tuulta ei ollut juuri nimeksikään, joten alkumatkan ajoimme moottorilla, mutta loppumatkasta saimme nostaa taas purjeita (joskaan tuuli ei edelleenkään kovaa ollut)
Ville ruorissa


Saavuimme Degerbyhyn iltapäivällä. Tässä mukavassa Ahvananmaan saaressa oli hyvät palvelut: Pääsimme saunomaan ja suihkuissa oli juokseva (ja lämmin) vesi, joskaan kukaan ei kyllä Suomea osannut. Illalla nautimme ravintolassa hyvän pihvi-illallisen ja saimme myös sen Johannan synttärikuoharin. Loppuillasta jäimme vielä hiljaiselle terassille Villen kanssa nauttimaan tunnelmasta kera kylmien lonkeroiden.





Kylmä lonkero maistuu kuuman päivän jälkeen

maanantai 18. heinäkuuta 2011

Kuinkas ne sijoitukset näin kesäkuumalla?

Lomat alkaa olla lusittu ja heinäkuukin on jo valunut yli puolen välin. No, onneksi edessä on vielä yksi mukava retkipurjehdus Turun kauniissa saaristossa. Siellä pitäisi neljä päivää viihtyä. Onneksi ihan hyvää säätä tiedossa. Tästä raporttia ensi viikolla.

Nyt kuitenkin voisi hieman vilkaista sijoituksia ja niiden tilanteita.

***************************

Fixura (Pankkiirikikkailu, osuus salkustani 10%)

Pienestä epäilystä huolimatta huomasin juuri, että kaikki "asiakkaani" ovat kuin ovatkin maksaneet ensimmäiset eränsä - joskin yksikään ei maksanut eräpäivään mennessä. Parempi kuitenkin myöhään kun ei milloinkaan. Raportti maksuista näyttää tältä:


Jos kaikki jatkuu kuten elokuvissa, kokonaistuotto näyttää osapuilleen tälläiseltä:


Suomen ravitalli Oy (salkustani 1,8%)

I.P Lento on tahkonnut ihan hyvin euroja tallille, ja varsatkin ovat debytoineet jo harjoituskisojen merkeissä. Tätä (lähes nimellistä) sijoitusta on hauska seurata vierestä, ja katsoa mitä tuleman pitää.


Kikkailusalkku (salkustani 22%)

Kikkailusalkkunihan koostuu tällä hetkellä muutamasta Suomalaisesta yrityksestä (tässä järjestyksessä): Talvivaara, Sampo, Metso ja Nokia. Hyvästä heinäkuun alusta  huolimatta kikkailusalkku ei näytä trendiä muuttavan: laskua pukkaa. Tällä hetkellä "kikkis" on tippunut 9,78 %.


Indeksiosuudet (Ylivoimaisesti suurin osuus: Salkustani 69 %)
(Sisältö näkyy alasivulla sijoitukset)

Rahastoindeksit pärjäävät hyvin, ainakin kun vertaa paikalliseen pörssiin. Tällä hetkellä heinäkuu on jopa plussalla (+0,6%), kun esim OMXH (jota vastaan olen päättänyt skabailla) on miinuksella huomattaavasti.

Kokonaissalkullani menisi ihan mukavasti, JOS tuon kikkailusalkun paino olisi pienempi (kuten suunnitelmassani on tarkoiutuskin). Nyt tuo penteleen Kikkis vetää kokonaistuottoa kokoajan kohti tonttia. No, eiköhän se vielä sieltä myös sitä ylöspäin kisko, kun parempi aika koittaa.. Ehkä.

Sijoitusten tuotto, alkuvuosi 2011.
Sijoitusteni kokonaistuotton kuvaaja näyttää alkuvuoden osalta suhteellisen synkältä. Mutta silti erittäin piristävä huomata, että salkun pääoman kehityksen kuvaaja (alin kuva) sen sijaan näyttää juuri sellaiselta, kuin sen pitääkin.





*********************


lauantai 16. heinäkuuta 2011

Purjehdus Vol. 2 - iltapurjehdus

(Pe 15.7)

Taas yksi purjehdus takana, kun olin iltapurjehduksella perjantaina. Tällä kertaa veneenä oli Kesäpurjeen Albin Express (27 jalkaa). Nyt meikäläisellä on kokemusta kolmesta erilaisesta, joskin samaa kokoluokkaa olevasta purjeveneestä.

Mukavassa n. 6-9  m/s tuulessa purjehdittiin Pihlajasaaren ympäri ja sieltä ajelimma Suomenlinnan edustalle, josta kryssimme takaisin Lauttasaareen. Ajallisesti tämä iltapurjehdus oli sellainen 4h setti.


Albin Express
 Varustukseni on tässä kevään aikana kasvanut siten, että minulta löytyy omat pelastusliivit sekä hyvät hanskat (molemmat Crewsaver). Viimeisimpänä hankintana tuli sijoitettua (Pitkän googlauksen ja tutkimisen tuloksena) erinomaiseksi kehuttuun ja myös nyt pariin kertaan testattuun takkiin.

Kävin Herttoniemenrannan Captain's Shopista hakemassa Gill'in Key West -purjehdustakin. Se on vedenpitävä ja lämmin, ja jopa ihan hyvän näköinen. Näitä kuluja en lisäile projektiin, vaikka ehkä sekään ei väärin olisi.

Gill Key West (250e)



Crewsaver paukkiliivit, 150N (150e)


perjantai 15. heinäkuuta 2011

Purjehdus Vol. 1

(Ti 12.7 - Ke 13.7)


Ensimmäinen purjehdus (koulutuksen jälkeen) on sitten takana. Ja onhan se kyllä kivaa puuhaa! Pääsin kaverin mukaan, kun hän kävi ostamassa Tammisaaresta purjeveneen. Olin mukana siirtopurjehduksessa, tai ainakin osan matkasta. Minä hyppäsin mukaan Inkoosta ja olin mukana Helsinkiin asti.

Ostosaaliiksi oli nettiveneestä löytynyt 27 jalkainen mukava pursi suht edulliseen hintaan (alle 5k).

Inkoon venesatama
Ohjelma meni kutakuinkin niin, että hyppäsin tiistai-iltapäivällä junaan, ja ajelin Inkoon asemalle. (joka muuten oli vain pieni seiskake keskellä ei mitään) Sieltä siirryin taxilla (joka piti tilata, ja tuli paikelle vain jos en olisi siirtynyt kovin kauas) Inkoon venesatamaan, josta minut oli määrä noukkia.
Juho nauttimassa iltapalasta (sis. konjakkia)

Juho ja Merita olivat ostaneet veneen kimpassa erään kolmannen osapuolen kanssa, joten kovin montaa eugenia ei veneestä jäänyt nuppia päälle maksettavaa. Oli kyllä mukava huomata, minkälaisen veneen voi saada jo suht edullisesti. Tämäkin yksilö oli erittäin hyvin purjehtiva, täysiverinen matkapursi.


Inkoosta lähdettyämme kävimme mukavassa tuulessa purjehtimassa Porkkalanselän tuntumassa, ja hyvin kulki! Huiput taisi olla 7,6 solmua. Palasimme hieman taakse päin, ja yövyimme Jakobramsjö -nimisessä saaressa. Nautimme hyvästä iltapalasta ja kylkeen hieman väkijuomia.

Aamupäivällä lähdimme ylittämään Porkkalanselkää mukavassa myötäisessä. (joskin alussa tuuli oli vähäistä, mutta yltyi myöhemmin) Purjehdimme 7h jonka jälkeen kävimme hakemassa yhden gastin lisää viimeseksi tunniksi kyytiin Lauttasaaresta.


IF-vene
Kun olimme saaneet Joonaksen kyytiin, Juho päätti opettaa meille spinnun (spinaakkeri, se iso pallopurje) käyttöä. Ja se oli kyllä todella mielenkiintoista. Tuuli oli opetteluun juuri sopivan pientä, ja saimme hienosti nähtyä miten spinnun kanssa toimitaan. Nostimme ja laskimme purjeen muutaman kerran, jonka lisäksi teimme muutaman jiipin myös.
Juho ja Merita veneellä

Loppuillasta purjehdimme Suomenlinnaan, jossa tarjosin Juholle ja Meritalle mukavan illallisen. (Kun olen ymmärtänyt, että tälläinen hyvä käytäntö on gasteilla tapana)

Tämä oli tällä kertaa minun loppusatamani, ja ruokailun jälkeen hyppäsin lautalle ja Hkista junalla kotiin. Erittäin antoisa, mukava ja onnistunut reissu. Urheilutermein: Hyvää kokemusta tiimille.
Porkkalanselällä

torstai 7. heinäkuuta 2011

Ilmassa suuren urheilujuhlan tuntua..

Kun tälle viikolle suunnitellut purjehdukset eivät toteutuneetkaan, otin ja lähdin hakemaan purjehdusfiiliksiä EM-kisoista. Huomasin nimittäin urheiluruudusta, että Olympialuokkien avoimet EM-kilpailut ovat juuri menossa (30.6 - 15.7) Helsingin Hernesaaressa.

Laser radial
 Ensimmäisenä vastaan alueella tuli Laser radial (naisten luokka, eroaa Standardista vain pienemmällä purjeella) veneet. Laser on maailman suosituin jollaluokka, ja se on tunnettu tiukista luokkasäännöistä: varusteiden mitat ja materiaalit on rajattu tarkasti yhdenmukaisiksi. Näissä on yhden hengen miehistö. Tämä on juurikin se Multalan Sarin luokka. Pituus-leveys-paino = 4,23m, 1,37m, 59 kg.



49ER laskupaikka ja "varikko"

Itämeri Paviliongin (jossa piti naattia lonkero ja katsella toimintaa) vieressä oli 49ER veneiden "varikkoa". Ympäristössä oli älyttömästi pieniä peräkärryjä (?), joilla veneitä vietiin ja haettiin vedestä. Kaikilla oli, luonnollisesti, omat kärryt.
vasemmalla 470 ja keskellä 49ER.
 49ER on kevytvene, jota on kutsuttu purjehduksen formulaluokaksi sen nopeuden ja teknisyyden ansiosta. Se on Skiff-vene, eli sitä pidetään pystyssä sivuille työntyvien "siipien" ja trapetsien avulla. Iso purjepinta-ala suhteessa runkoon mahdollistaa jopa 30 solmun (55km/h) nopeuden. Venettä ohjaa kahden hengen miehistö.

Koska osa luokista ajettiin kaukana merellä, tapahtui siirto alueelle monesti "cheattaamalla". Eli valmentajat vetivät veneitä perässään moottoriveneillä hinaten. Ilman hinausta lähtöalueella saattaa kulua aikaa jopa tunti. Eli varsinaisesta yleisölajista ilmeisesti ei kaikkien luokkien kohdalla kyllä voi puhua..

Tässä kuvassa (oikealla) on joku luokka saapumassa juuri kisaamasta. Aina välillä nousupaikoilla oli ruuhkaa. Tämä kuva on kuvattu juurikin siitä Paviliongilta, jossa nautiskelin virvoittavaa juomaa ja nautin kesästä.

Kun olin lähdössä pois, osui silmääni kuvassa näkyvät liput. Voisi kuvitella, että täysin tyyni sää ei mikään optimi EM-purjehduksille ole.. No, ihme kyllä mutta tuossa 10m oikealla on meri, ja siinä näytti kyllä heti veneet saavan tuulta purjeisiin, ja veneet liikkuivat kivasti.. Ihme juttu =)



49ER läheltä

perjantai 1. heinäkuuta 2011

2. Osavuosikatsaus

Toinen vuosineljännes on takana, ja trendi on tuttu: Alavireinen. Tuottoja ei ole tullut, mutta säästösumma kuitenkin jatkaa kasvuaan (joskin hitaammin kuin tavoite, toistaiseksi). Toisella kvarttaalilla sain säästettyä tasan tonnin, mutta salkku on noussut vain 605 e. Mikään raketti-insinööri ei tarvitse olla, että näkee tuoton  sijoitetulle pääomalle. Mutta, numeroita ja kaavioita kehiin:

Tulos
Pääoman kasvu: +605e (edellinen kvarttaali +1 270e)
Tuottoindeksi: -8,21 % (edellinen kvarttaali -10,6 %)

2. kvarttaalin tuottokuvaaja = lasku jatkuu


Kaikesta alavireydestä huolimatta on kiva huomata, että kesäkuun lopussa meikäläisen koko salkun indeksi ohitti kuin ohittikin OMX Helsingin. Näin siitäkin huolimatta, että kovaa laskua jatkanut kikkailuosuuteni vetää salkun indeksiä alemmas ja alemmas. Rahastoindeksini on "kovaa" valuuttaa. (siis omiin kikkailuihin verrattuna) Jes, tämä oli hyvä uutinen.

Indeksivertailu

**************************************

Kesäkuu ja kokonaistilanne tavoitteeseen nähden:

Tilanne: 5 224 e (Tavoitteesta -50e, kasvua 75,79 e)
Tuottoindeksi: -4,35%

Tavoite hieman karkasi: -50 e
***********************************

Vaikka toinen kvrattaali ei sijoitusmielessä mikään pankki ollutkaan, The projektin puolella taas edettiin ISOJA askelia. Ensimmäiset purjehdukset saatiin alle, kun purjehtijakurssin teoriat ja ja käytännön treenit saatiin päätökseen. (huhti- ja toukokuussa) Lähellä oli myös mukavan oloinen Helsinki - Kööpenhamina purjehdus..

Nyt heinäkuussa on tarkoitus saada tallille lisää kokemusta, kun purjehdukset jatkuvat iltapurjehdusten ja muiden juttujen merkeissä. Elokuun alkuun suunniteltu Hanko - Tallinna - Taalintehdas muuttuu heinäkuun loppuun, ja tilalle tulee Turku - Maarianhamina purjehdus, 4 päivää sekin.

Tästä on hyvä jatkaa lämpimään heinäkuuhun.



***************************************
Kesäkuu lyhyesti:
Pääoman lisäys: 300 e (tavoite 300 e)
Ostot: Seligson Suomi-indeksi
Myynnit: Ei myyntejä

Loppusaldo: 5 224 e (tavoite 5 274e)
Kasvua vuoden alusta 1 934 e
****************************************