perjantai 15. helmikuuta 2013

Yksi este vähemmän

..kun puhutaan purjehduksesta välimerellä. Siellä nimittäin (veneen vuokraajalta) vaaditaan kv-huvinekuljettajan pätevyyskirjan lisäksi myös tuota SRC (Short Range Certificate) todistusta. Suomeksi tuo tarkoittaa 'rannikkolaivurin radiotodistusta'.

Myös Suomessa, jos veneessä on VHF-radio, pitää sille (ja muille radioaaltoja lähettäville laitteille, kuten tutka, erib.. Nämä sisällytetään samaan radiolupaan.) hankkia erillinen  radiolupa. Tämän lisäksi käyttäjällä on oltava ko. radiotodistus.

Luvan puuttuessa ficoran tarkastuksessa tiedossa on - ei pelkästään rikesakko - vaan päiväsakkoja.

****************

Homma meni siten, että kävin jo viime keväänä istumassa Kesäpurjeen VHF-kurssin. Tämän jälkeen oli itse varattava aika viestintävirastolta. (jonka siis sain laiskuuttani vasta nyt tehtyä) Tilaisuus kesti kolmisen tuntia, pitäen sisällään erittäin hyvän ja kattavan kertauksen, kokeen sekä palautteen (oikeiden vastausten läpikäynnin).

Koe ei ollut mitenkään hankala. Koe oli kaksi osainen (A ja B osa). Läpipääsyrajakaan ei kuulemma ollut kiveen hakattu, vaan tarkastaja voi harkintansa mukaan antaa hyväksytyn, vaikka rima hipoen alas tulisikin. Etu siis tekijän hyväksi.

Väittäisinkin, että kyseisen kotin saa helposti ilman tuota VHF-kurssiakin. Riittää, että silmäilee sitä ficoran sivulta ladattavaa 'rannikkolaivurin radio-opasta', menee tuonne tilaisuuteen.

Tilaisuuteen piti myös ottaa mukaan tuorehko passikuva, ja kyseinen (kansainvälinen) lappu tipahti postiluukusta noin viikossa. Ripeätä toimintaa siis. Ja kiitokset virastolle hienosta, selkeästä ja nopeasta toiminnasta.








keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Venemessut 2013

Tulipahan taas veneitä nähtyä. Tarjontaa oli laidasta laitaa, muskeliveneistä soutuveneisiin. Itseä luonnollisesti kiinostivat eniten purjeveneet, mutta pakkohan se oli käydä myös messujen The Venettä, Sun Seekerin Predator 68:ia katsomassa. Hintaa veneellä oli sellaiset ~2,5 miltsiä. Ilman lisävarusteita.

Kävimme myös kaverini kanssa kuutnelemassa seminaaria 'veneen ostamisesta'. Se oli hieman laimea, koska ilmeisesti itsellä oli vähän erilaiset odotokset tjmv tilaisuudesta.. Mutta kyllä sieltä pientä vinkkiäkin tuli.

Heitän vielä alle muutavan kuvan tuosta Predatorista. Vähän realistisempaa hintahaarukkaa edustaa sitten alla oleva Puolalaisen laivavalmistajan tekele. Hintaa tuollaisella ~40k.



Predator 68









perjantai 1. helmikuuta 2013

Kuukausikatsaus - Tammikuu 2013

Salkun arvon muutos: +788 e (kasvua vuoden alusta 788 e)
Tuottoindeksin muutos: +4,02 % (muutos vuoden alusta +4,02 %)
Vuoden 2013 tavoitesummaan matkaa  4 008 e (364 e/kk)

Vuosi on alkanut pörssien osalta positiivisissa merkeissä. Alkurynnistyksen jälkeen peli vähän tasaantui, ja nousua kertyi tammikuussa Hempalle nelisen prosenttia. 

Kikkis

Nordnetin kuvaaja näyttää kuukauden tulokseksi 8,55 %. (Vrt. Hempan vuositavoite 8%) Kikkiksen allokaatio on
  • 52% Suoraa Sampoa
  • 48% Käteistä.
Kikkis pesi tammikuussa Hkin indeksin.


Pitäisi tässä pian taas keksiä joku vivukas (ja erittäin riskipitoinen) kohde. Jotenkin tuntuu, että Finski-heppaan pitäisi muutama roponnen sijoittaa. Toisaalta, Cargotec voisi olla myös hyvä veto. Vehviläisellä voi olla hyvä vaikutus osakekurssiin, joka voi mielestäni pompsahtaa hyväänkin nousuun. Viime kevään arvosta kuitenkin osake on ~36% alhaalla. Villi veikkaukseni siis on, että tuo cappi tulee (ainakin jonkin verran) nyt nousukkaan alkuvuoden aikana kaventumaan, ja tähän Kikkiksen tulisi iskeä kiinni.

..Kunnes huomasin, että sitähän ei löytynytkään RBS:n mini futuuria (kyllä, tuo ei ole, ainakaan sivuston mukaan, yhdyssana) valikoimasta. Vaihtiksia olisi mm. Kone, Metso, UPM, Stora Enso, Sampo, Outokumpu, Nokia, Talvivaara ja Fortum.. 

Fortumi näyttää lasketelleen jo pitkään, joten sitä tekisi mieli ostaa. Toisaalta myös Noksu on tehnyt viime aikoina aikamoista hissiliikettä, ja juuri tällä hetkellä ollaan alakerroksissa..

*Entten tentten.. Fortum. 

Fortumilla näyttää olevan yksi parhaista osinkotuotoista, 7,4 %. Kikkiksen allokaatio sitten muuttui tämän postauksen aikana 52 : 48 -> 78 : 22. Mennään nyt ainakin helmikuu näin, ja katotaan seuraavassa kk-katsauksessa, mikä on tilanne, ja onko tarvetta muutella suhteita. Ja/tai ostella niitä vipuja. (Nyt siis vain Suoraa fortumia)

Ts. Kikkiksen allokaatio tällä hetkellä:
  • 78 % Fortum Corporation
  • 22 % Käteinen
* (Kuten huomaatte: Kikkikset valinnat ja strategia perustuvat pitkään harkintaan ja syvälliseen analyysiin)

(yllä oleva teksti kirjoitettu eilen 31.1. Tuloksessa 8,55% ei ole huomioitu ilmeisesti kuluja, joten Kikkiksen absoluuttisen tuotto on hieman pienempi)

Venekassa

Aikataulusta ollaan jonkin verran edellä. 

Ja Viittaus edelliseen postaukseen, sitä venettä tuli sitten käytyä katsomassa. Ja olihan se hieno. Ainut kysymysmerkki on se kone (vm. -79 BMW on aika lähellä elinkaarensa päätepysäkkiä), joka vähän arveluttaa. Toisaalta, kompromissejahan nämä kaikki tuon hintaluokan veneet ovat, ja jos tuohon puoliksi sijoitetaan, on riskikin siten pienempi.

Worst case scenariossa kone leviää, kun perävalot eivät enää näy (tai ennemmin). Tällöin vaihtiksena olisi laittaa uusi kone (joka maksaa maltaita!), tai kuten jotkut ovat myös tehneet, pultata perätuuppari peräpeiliin. Ei tuokaan nyt katastrofi olisi.. kai.

Tai sitten käy pulla, ja kone toimii venhon eliniän loppuun saakka. 

Jännä nähdä miten tämän veneen oston kanssa käy. Periaatteessa tuosta saisi kyllä mitä mainniomman ensiveneen. (Tarjouskin on jo heitetty, joka ei tietysti mennyt läpi. Vielä)

Projekti

Diesel-kurssi on takana. Se koostui 3h teoriaosuudesta ja la-päivän käytännön harjoittelusta. Kurssi oli hyvä ja koin sen tarpeellisena. Vaihdeltiin suodattimia ja ilmattiin konetta ja paikallistettiin vikoja yms yms. 

Ensi viikolla (tiistaina) on sitten vuorossa VHF-tutkinto. (SRC) Myös venemessut kolkuttelevat ovella. Teemana messuilla on mukavasti purjehdus, ja tarjolla olisi ainakin yksi äärettömän passeli seminaari:

Ensimmäisen purjeveneen hankinta

Seminaarissa saat vinkkejä purjeveneen ostoa varten. Esityksessä käsitellään muun muassa seuraavia aiheita: purjevene sijoituksena, veneen kunnostus ja säilytys, lisävarusteiden hankinta, ostettavan veneen ominaisuudet, rahoitusmahdollisuudet, käytetyn veneen hankinta, veneen ostaminen valmistajalta, maahantuojalta tai kauppiaalta sekä vakuutukset, huollot ja takuuasiat. 

Pääluennoitsijana toimii purjehduksenopettaja, Ocean Race Experience -kippari Tauno Siltanen. Seminaari on kaksiosainen ja esitysten väliin jää tauko, jolloin voi tutustua messuilla esillä oleviin purjeveneisiin. Seminaari järjestetään kahtena päivänä: messujen ensimmäisenä lauantaina 9.2. klo 11-13 (osa 1) ja klo 15-17 (osa 2) kokoustilassa 201 sekä keskiviikkona 13.2. klo 13-15 (osa 1) ja klo 17-19 (osa 2) kokoustilassa 204."



****************************
  Tammikuu 2013 lyhyesti
Pääoman lisäys: 300 e (tavoite 300)
Loppusaldo 12 643 e (tavoite 12 181 e)
Kasvua vuoden alusta +788 e

+1 Venepaikkahakemus
+1 Diesel -kurssi
+1 Kesäpurje -iltamat
****************************