tiistai 24. toukokuuta 2011

Hiio Hoi! - Projekti etenee!

Noniin, alla 4 päivää intensiivistä purjehtimista. Kovista odotuksista huolimatta päällimmäinen fiilis on erittäin hyvä. Purjehtiminen on todella mukavaa puuhaa! Projekti etenee kuin junan vessa. (eli miten..?)

Teoriaosuushan oli silloin huhtikuussa, ja nyt oli edessä käytännön harjoittelut. Purjehdukset kestivät 4 päivää: to & pe 4h (18-22), la &su 8h (9-17h). Koulutuskäytössämme oli Kouluttaja-Jakken oma 27 jalkainen Saint. (joka oli muuten laituripaikassa 666)

Päivä 1 (to 18 - 22)

Aloitimme illan Jakken veneen salongissa nauttien kahvit ja tutustuen vähän toisiimme. Tämän jälkeen pyörimme veneessä ja tutkimme rakennetta ja mikä on minkäkin köyden tehtävä yms. Laitoimme venettä lähtökuntoon ja sitten kävimme vähän moottorilla ajamassa venettä. Saimme käsitystä veneen ohjattavuudesta ja treenasimme hieman laiturista lähtöä ja siihen saapumista (kiinnittymistä peräpoijuun).

Päivä 2 (pe 18-22)

Laitoimme saman tien veneen lähtökuntoon ja suuntasimme vesille. Nostimme ison purjeen, ja aloimme katsoa että miten vene käyttäytyy. Purjehdimme eri tuulen suuntiin ja treenasimme purjeen oikeaa asentoa eri tuulen suunnissa. Tämän lisäksi harjoittelimme paljon vastakäännöksiä (vendoja) sekä myötätuulikäännöksiä eli jiippejä. Päivän aikana myös reivasimme purjetta, eli pienensimme purjeen kokoa paremmin kovalle tuulelle sopivaksi. Paljon tuli taas uutta asiaa ja tämä(kin) päivä oli todella antoisa.

Laituriin saapumisharjoituksia: Etäisyys 10m

Päivä 3 (la 9-17)

Harjoitukset jatkuvat erinomaisessa säässä. Aurinko paistoi ja tuulta n. 10-13 m/s, eli mitä mainion sää  treenata purjehtimista. Vene lähtökuntoon, laiturista lähtö ja purjeet ylös. Kierrätimme tehtäviä ja harjoittelimme vielä edellisten päivien asioista. Nostelimme ja laskimme purjeita, sekä reivasimme keräten kokemusta siitä. Tämän jälkeen oli vuorossa ruokailu Kaapelitehtaalla, ja saimma taas harjoitella poijuun ja laituriin ajoa. Keittolounas oli maittava.

Koulutusveneemme Kaapelitehtaalla

Ruokailun jälkeen nostimme keulapurjeen ja katsoimme että miten vene käyttäytyy pelkälle keulapurjeella. Muutamia käännöksiä ja sitten nostimme myös ison purjeen. Nyt olis molemmat purjeet ylhäällä.

Vaihtelimme paikkoja keskenämme: Välillä ohjattiin, välillä oltiin jaluksessa (skuutissa), välillä taas jalustelimme etupurjetta, joka oli muuten yllättävän lämmintä puuhaa vinssaamisineen.

Lauantaina oli myös paljon muuta liikennettä vesillä: ilmeisesti menossa oli jotkut laser-kisat ja myös Tallinnasta oli porukkaa tulossa.

Baltic Prinsess ja paljon lasereita.

Päivä 4 (su 9-22)

Erinomainen sää tänäänkin! (samanlainen kuin la) Laiturista lähtö sujuu jo hienosti juoksuköyttä käyttäen, ja vene on purjehduskunnossa nopeasti. Purjeet ylös, kartta käteen ja katsomaan minne mennään. Lähdimme kohti käärmesaarta. Tuuli oli mukavan reipasta ja vauhtimme nousi välillä reiluun kuuteen solmuun. Kun vene kallisteli, fiilis oli hieno ja alkoi saamaan pikku hiljaa hyvää kuvaa mitä purjehdus on. Ja onhan se hienoa! Todella mukavaa ja rentoa puuhaa.

Kuva käärmesaaresta (By Kezander, Panoramio)

Suomenlinna
Käärmesaaren laituriin saapuessa saimme harjoitella ankkurin käyttöä. Ankkuri alas ennen laituria ja sen ansiosta sitten vene pysyi suorassa, kun erillisiä poijuja ei ollut. Pieni kusitauko vain, lähtö laiturista ja suunta kohti Suomenlinnaan.
Sinne saapuessamme saimme harjoitella kiinnittäytymistä sivuttain, koska sielä oli taas uudentyyppiset laiturit. Erilaisia kiinnittymisiä olemme saaneet hyvin harjoitella. Ruokailimme (taas maukkaan) keittolounaan, jonka jälkeen oli edessä vielä MOB -harjoittelu. (MOB = Man over board = Mies yli laidan)

Sidoimme 10 litran sangon kiinni (jolloin hänet oli vaikeampi pelastaa) lepuuttajaan ja tiputimme "Teron" veteen. Aina kun saimme kaverin pelastettua, se ryökäle tippui uudestaan ja uudestaan. Pelastelimme Teroa useamman kerran purjeilla. Moottoria emme tässä käyttäneet, joka olikin treenin tarkoitus.

Kurssi oli mitä antoisin ja koin todellakin saavani rahoille vastinetta! Näin nollapohjatiedoilla opin paljon uutta asiaa ja voisin jopa kuvitella osaavani toimia suht pätevästi miehistönä purjeveneessä (joka taisi olla myös purjehtijakurssin tavoite). Nyt vain purjehtimista ja harjoittelua alle tavalla tai toisella, jonka jälkeen lisää tietoa asiaan liittyen koulutusten muodossa!

Ja vielä loppuun erityiskiitos Kesäpurjeen asiantuntevalla ja pitkähermoiselle kouluttajalle erinomaisesta opetuksesta!