tiistai 26. heinäkuuta 2011

Retkipurjehdus: Turku - Maarianhamina (Osa 2/2)

21.7 Degerby - Rödhamn

Lähdimme aamupäivällä purjehtimaan kohti Rödhamnia. Tämä siirtyminen oli retkemme lyhin siirtymä. Ja mikä ikävintä, tuulta ei ollut koko päivänä lähes yhtään. Välillä koitimme nostaa purjeet, mutta käytännössä täysin tyyni sää ei kyllä purjehtijoita suosinut. Tällä osuudella vastaan tuli pari suhteellisen arvokasta venettä:

Perille päästyämme kävimme varaamassa saunavuoron Rödhamnin mukavasta saunasta, ja samalla tilasimme aamuksi tuoreet sämpylät veneen kannelle (Tämän saaren erikoisuus). Saunan yhteydessä tuli suoritettua myös tämän reissun ainut uinti.

Uimalaituri saunan vieressä (Rödhamn)

Maistuva veneillallinen: Uusiaperunoita ja tuoretta lohta
Illallisen jälkeen päätimme hieman juhlistaa retken viimeistä iltaa. (kuten itseasiassa olimme Villen kanssa tehneet joka ilta) Villeltä löytynyt Minttuviina sujahti nopeasti, jonka jälkeen Karilta löytyi jemmasta Ouzoa ja mustikkalikööriä. Ja ettei tässä olisi ollut vielä kaikki, niin Leenalta löytyi myös erittäin hyvää punaviiniä.

Ville maistaa juuri punkkua
Meikäläistäkin joku ilmeisesti naurattaa..

Rödhamista löytyy myös Galleria
Rödhamn

22.7 Rödhamn - Maarianhamina

Purjehduksen viimeinen legi. Vaikka alku vaikutti todella murheelliselta (täysin tyyntä), niin saimme kuin saimmekin hyvät tuulet vielä ennen Maarianhaminaa. Aurinko porotti kuumana, joka ei olisi ollut hyvä yhdistelmä tuulettoman sään kanssa.

Tässä sitä ollaan perämiehenä

Maarianhaminassa en ollut ennen käynyt, ja se vaikutti ihan kivalta kesäkaupungilta. Suomelta se ei kyllä yhtään tuntunut. Muut lähtivät pois veneeltä Turkuun jo päivällä (mukaanlukien kippari), mutta hän jätti meille avaimet että voimme viettää Villen kanssa aikaa veneellä illalla. Laivamme kun lähtisi vasta myöhään yöllä.

Pommern
Kävimme Pommernissa (iso ja vanha laiva, joka toimi museona) ja keskustassa juomassa Lonkerot. Kävimme myös testaamassa paikallisen Pizzerian, josta saimme todella hyvät Pizzat! Illan istuimme veneessä ja otimme maljoja milloin millekin, ja kello 23.45 nousimme Viikkariin ja matkustimme takaisin Helsinkiin.

Ensimmäiset maljat maalissa..

..ja tunnelma muutaman jälkeen

Aurinko laskemassa Maarianhaminassa

Kiitos kaikille matkakumppaneille, varsinkin Todella hyvälle ystävälleni Villelle! Erittäin onnistunut reissu!