Ruoholahti - Porkkala, n. 6h.
Sää oli hyvä, aurinkoa ja sopivaa tuulta. Joskin koukattavaa tuli, koska tuuli oli lännestä. Loppumatkasta osuimme todella sankkaan sumuun. Tuollainen hernerokkasumu on hetki, jolloin sähköiset apuvälineet nouset arvoonsa: AISsilla näkee isot laivat ja plotterista näkee oman sijainnin.
Porkkala - Tallinna (Pirita) n. 6h
Porkkalasta lähdettiin puolenpäivän aikoihin Tallinnaan, ja matka otti sellaiset kuutisen tuntia. Tuuli oli sivuvastainen, ja pääsimmekin yhdellä halssilla suoraan Piritan altaan suulle. Nopeutemme oli parhaimmillaan 6,5 kts, ja keskinopeus oli reilu viisi solmua. Ylitys oli ensimmäinen avomeriylitys purjeilla. Aiemmin olin ajellut Tallinnasta Haapasaareen, mutta se oli moottorilla putputtamista tyvenessä.
![]() |
Piritan satama-allas rakennettiin Moskovan Olympialaisiin 1980 |
![]() |
Piritan hiekkarannalta auringonlasku näkyi hienosti |
Piritasta tulivat ystävämme kyytiin, josta menimme Prangille. Tällä Viron saarella käppäilimme yhden illan ja seuraavana päivänä seilasimme kevyessä sivuvastaisessa koneen ja purjeen yhteisvoimalla Suomenlinnaan.
![]() |
Pranglin pieni satama |
![]() |
Turisti-info-kioski- tanssilava-yms @Prangli |
![]() |
Saaren yksi vartiotorneista, joita on jäljiltä Venäjän vallan alta |
Pranglilta lähdimme kevyeen tuuleen kohti Suomea ja Helsinkiä. Aikomuksenamme oli mennä Suomenlinnaan, jonne toki pääsimmekin. Matka oli leppoista chillailua kevyessä tuulessa, ja meillä oli etupurjeen apuna moottori. Tämän reissun viimeisen yön vietimme Suomenlinnan satamassa, joskaan emme virallisessa laiturissa, koska se oli täynnä.
Mukavaa puuhaa tämä seilailu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti