sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Retkipurjehdus: Turku - Maarianhamina (Osa 1/2)

Kesän 2011 purjehduskliimaksi on nyt takana, kun tämä neljän päivän Turku - Maarianhamina (19.-22.7) purjehdus on seilattu. Reittimme oli kutakuinkin seuraava: Raisio (Turun vierasvenesatamassa kun ei ollut tilaa) - Virutholmen - Degerby - Rödhamn - Maarianhamina.

19.7 Turku - Virutholmen
Airistolla
Lähdimme matkaan Pasilasta ystäväni Villen kanssa, ja ajelimme IC-junalla Turkuun. Siellä liityimme muuhun seurueeseen (Kapteeni Kari, Johanna, Leena ja hänen tyttärensä Eerika). Kari kertoi, että veneemme ei ollut mahtunut Turkuun, joten se odotti meitä Raisiossa. Kävimme Lidlistä hakemassa elintarvikkeita, jonka jälkeen nostimme purjeet ja lähdimme purjehtimaan. Sää oli mitä mahtavin purjehdukseen; Aurinko paistoi ja tuuli oli erittäin sopivaa. Auringon laskettua tuuli hieman tyyntyi.

Ensimmäinen suunnitelmamme oli ehtiä johonkin satamaan, josta olisimme saaneet kuohuvaa Johannan synttäreiden kunniaksi. Hautasimme sen pläänin kuitenkin, koska emme olisi ehtineet sinne ajoissa ravintolaan. Vaihdoimme kurssin kohti Virutholmenia. Saavuimme sinne keskiyöllä, jonka jälkeen grillailimme ja nautimme pienet napsut mukavassa saaritunnelmassa.

Virutholmen yöllä

20.7 Virutholmen - Degerby

Virutholmen aamulla

Maukkaan aamupalan jälkeen lähdimme jatkamaan matkaa. Tuulta ei ollut juuri nimeksikään, joten alkumatkan ajoimme moottorilla, mutta loppumatkasta saimme nostaa taas purjeita (joskaan tuuli ei edelleenkään kovaa ollut)
Ville ruorissa

Saavuimme Degerbyhyn iltapäivällä. Tässä mukavassa Ahvananmaan saaressa oli hyvät palvelut: Pääsimme saunomaan ja suihkuissa oli juokseva (ja lämmin) vesi, joskaan kukaan ei kyllä Suomea osannut. Illalla nautimme ravintolassa hyvän pihvi-illallisen ja saimme myös sen Johannan synttärikuoharin. Loppuillasta jäimme vielä hiljaiselle terassille Villen kanssa nauttimaan tunnelmasta kera kylmien lonkeroiden.

Kylmä lonkero maistuu kuuman päivän jälkeen